Oj så länge sedan… och virkat underlägg…

Har inte uppdaterat min blogg på väldigt väldigt länge pga diverse orsaker…
Men nu har jag lovat att skriva ner hur man gör mitt underlägg av det härliga garnet Home Sweet Home från Järbo.

Det går inte ens åt ett nystan till detta underlägg som passar under tékannan eller under vilken kastrull som helst =)

underlägg3b

Jag har använt nål 6 mm för att få det extra tätt.

Förkortningar:
v = varv
fg = föregående
sm = smygmaska
lm = luftmaska
fm = fast maska
hst = halvstolpe
st = stolpe
lmb = luftmaskebåge
lm-st = luftmaskestolpe (alltså första st på varje varv)

Börja med en magic loop och fäst med 1 lm om ringen.
V1 – Lägg upp 3 lm och gör 10 st (totalt 11 st om ringen) fäst med 1 lm i lm-st.
V2 – 4 lm (=1a st + lmb), 1 st i lm-st från fg varv. *1 st, 1 lm, 1 st i nästa st från fg v*. Avsluta med sm i lm-st från fg v. (totalt 22 st och 11 lmb)
V3 – 5 lm (=1a st + lmb), 1 st i lmb från fg v. *1 st, 2 lm, 1 st i nästa lmb*. Avsluta med sm i lm-st från fg v. Gör 1 sm om första lmb på fg varv för att börja nästa varv på rätt ställe.
V4 – 3 lm, 2 st, 1 lm, 3 st om första lmb. *3 st, 1 lm, 3 st om varje lmb varvet ut. Avsluta med sm i lm-st från fg v och 1 sm i de två nästkommande st från fg varv för att börja nästa varv på rätt ställe.
V5 – *1 fm om lmb, 6 lm* varvet ut. Avsluta med en sm i fm från fg v.
V6 – 1hst, 5 st, 1 hst om första långa lmb. *1 sm i fm från fg v, 1 hst, 5 st, 1 hst* varvet ut. Avsluta med en sm. Klipp och dra igenom tråden och fäst på baksidan.

Lycka till!

Annonser

One thought on “Oj så länge sedan… och virkat underlägg…