Resan till Linn

2003-12-16 – 2003-12-30

2003 12 16 – tisdag
Skövde/Göteborg/Köpenhamn

Vi hade inte ens ställt väckarklockan, utan vi tänkte ta det lugnt med lite sovmorgon.
Men… kl 08.20 ringde Claes chef och sa att julklapparna hade kommit och om han ville kunde han få hämta sin, så Claes stack iväg till jobbet en sväng. Kom tillbaka med en kasse fylld med julmat. Vad vi nu skulle med det till ;-) ))
Stoppade in prinskorv och köttbullar i frysen, chokladask i skafferiet och julost i kylen. Sillburkar, kalvsylta och annat gav vi till mamma och Stig att ta med sig hem.

De kom vid halv 12 för att skjutsa oss till Landvetter . Vi kom iväg 5 i 12, men det var lugnt, vi behövde inte vara på flygplatsen förrän senast halv 3. Vi var framme kl 14 och gick direkt till incheckningen.

Vi hade beställt ”long-leg”-platser, så att Claes skulle få sitta bekvämt åtminstone ena vägen, och fått dessa bekräftade i ett mail från Kinaresor. Dessutom stod det platsnummer på biljetterna. Men när vi checkat in bagaget fick vi en annan rad!!! Tjejen från SAS visste inte riktigt vad hon skulle göra, men lovade att meddela personalen i Köpenhamn så att de skulle försöka fixa till det innan boardingen där. Vi skulle prata med personalen vid boardingen i Köpenhamn.

När allt var klart med incheckningen gick vi och tog en fika med mamma och Stig och väntade på att familjen Jones skulle komma. De var lite sena så vi funderade på om vi skulle efterlysa dem i högtalarna, men då dök de äntligen upp. Vi sa hej då till mamma och Stig och gick upp till gaten. Där mötte vi Anette och Magnus som skulle åka med samma flyg till Beijing med sedan vidare till en annan provins i Kina.

Flyget till Köpenhamn tog inte lång stund och det var ett stort, fint plan med gott om benutrymme. På Kastrup hade vi bestämt träff med Ella och Robban vid Karen Blixens café och de kom vid 17.45. Efter ca 3 timmars väntan gick vi äntligen ombord på planet till Beijing. Vi hade tur och fick våra ”long-leg”-platser, det var redan ordnat när vi kom till gaten.

8,5 timmar på flyget gick bra, vi åt lite och försökte sova större delen av tiden så att vi skulle vara i OK skick när vi kom fram till Beijing.

Lång väntan i Köpenhamn. Här tillsammans med andra reskamrater.

2003 12 17 – onsdag
Beijing + 3° moln

Efter en fin inflygning över Kina där vi bl a kunde se en bit av ”Muren” landade vi nästan på utsatt lokal tid, 11.30.

Vi gick igenom passkontrollen och fick väskorna med otrolig effektivitet! Väskorna kom åkandes på bagagebandet redan när vi kom genom spärren från passkontrollen. Jag har aldrig varit med om maken! Vi blev mycket imponerade av den kinesiska organisationen (är ju vana vid sega grekiska bagageband;-)).

Utanför stod guiden Selena med en FFIA-skylt, så det var inga problem att hitta henne heller i folkvimlet.

Vi gick ut till en väntande minibuss som tog oss till hotellet på ca ½ timme. Under färden fick vi lite kort information om vad som väntade på hotellet. På fredag ska det vara en informationsträff med välkomstmiddag.

När vi stod i hotellobbyn och väntade på att incheckningen skulle bli färdig kom en familj vi redan kände. De hade rest hit en dag tidigare än vi och ska resa med oss till Nanchang på söndag.

Vi fick ett rum på 6e våningen och det är fint, men sängarna är stenhårda!!! Tyvärr hörs trafiken ganska bra hit för rummet ligger ut mot den stora ”gata” som går rakt igenom hela Beijing förbi Himmelska fridens torg.

Vi tog det ganska lugnt och packade upp och tog en dusch. Sedan tog vi en promenad bort till ”Sidenmarknaden”, som egentligen heter Det vackra vattnets marknad. Vi köpte 2 sidenklänningar till mig och 2 set med byxa, jacka och mössa i siden till Linn. Dessutom hittade vi den största resväska vi någonsin sett, så den köpte vi för bara 195 kronor. Det var kul att pruta, men vi var nog inte så duktiga till att börja med, försäljarna såg alldeles för nöjda ut när vi lämnade dem ;-)

Vi träffade på 2 kanadensiska familjer som just kommit tillbaka från just Nanchang med sina barn. Det visade sig att flickorna t o m var från samma barnhem som Linn!!! Häftigt! Vi fick höra att barnen var väldigt välskötta och att de mådde bra allihop.

Vi åt middag på hotellet tillsammans med familjen Jones, men maten smakade inte alls bra, så vi åt ingenting. Tog en kvällspromenad och hittade McDonalds längre bort på gatan, och det var räddningen den här kvällen ;-) Aldrig har väl en hamburgare smakat så gott!

2003 12 18 – torsdag
Beijing + 2
° sol och blåst

Sov till halv 9 och åt sedan en bra hotellfrukost.

Tog T-banan till Den förbjudna staden tillsammans med familjen Jones. Det var soligt och omkring 2 plusgrader, men det blåste så att vi frös fast vi var ordentligt påpälsade.

Det hade nog varit ett väldigt trevligt ställe att gå omkring och titta på om det bara hade varit lite varmare, vi får återkomma nästa gång vi kommer till Beijing (som garanterat kommer att vara på våren ;-) ). Som det var nu stannade vi ”bara” drygt 2½ timmar…

När vi tröttnat på att frysa åkte vi till McDonalds och åt lunch (visst är vi tjatiga ;-) ) och sedan vilade vi en timma på hotellet.

På eftermiddagen tog vi en taxi till Hongqiao Market, en inomhusmarknad i flera plan som också kallas Pärlmarknaden pga av att en stor del av översta våningen består av försäljning av pärlor. Det fanns vita, rosa, svarta, gröna, blå……. och vi köpte flera halsband och armband var. Jag köpte också en vinterjacka, North Face, för 200 kr och en drake i siden (att flyga med). De stängde kl 19.00 så vi kom dit för sent för att hinna titta på allt, så vi ska åka tillbaka en annan dag.

På kvällen gick vi snett över gatan från hotellet till en restaurang som heter Gourmet Garden. I bottenvåningen hade de mongolisk hotpot, men vi hade hört att det inte var gott, så vi gick en trappa upp och beställde nudlar.

En tallrik nudlar kostade 15 kr, och vi tänkte att det är nog ett säkert kort att testa… Beställde in en med kyckling, en med fläskkött och en med biff. Det var hur mycket mat som helst på tallriken… Vi var 4 vuxna och ett barn och det blev mer än hälften över! Gott var det i alla fall, men nästa gång vet vi att man kan dela en portion på två vuxna ;-) .

2003 12 19 – fredag
Beijing + 7
° sol

Gick upp kl 8 för att äta frukost och åka till ”muren” med Jones. Vi beställde en minibuss vid 9.30 men när klockan var 11.15 hade den fortfarande inte kommit. Han satt visst fast i trafiken… Vi bokade om den till i morgon, för vi tyckte att det blev för sent att komma iväg.

Tog istället en taxi till Hongqiao igen och shoppade en massa och prutade hårdare än någonsin :-) .
Det blev fler pärlhalsband, ring, souvenirer, flera par skor till Linn, kläder, sidentyg mm mm. Otroligt roligt! Åkte tillbaka till hotellet och åt en sen lunch.

Vi vilade en stund och gick sedan på informationsmötet som var på grannhotellet Jian Guo. Klockan halv 7 skulle det vara välkomstmiddag för de 3 grupper som kommit de senaste dagarna men jag och Claes kände att vi var för trötta för att vara sociala med så många människor, så vi hoppade över den och gick ut för att kika efter fler affärer istället.

Först gick vi bort till World Trade Center, men där fanns nästan bara designerbutiker (Prada, Cerutti mm… jäääättedyrt) och något ”lyxigt” kafé så vi gick upp mot centrum igen.

Hittade Stitech som vi hört talas om, men det var ganska dyrt (typ Åhléns City) och gick vidare till Friendship Store, men det var inte heller något i vår smak. Köpte dock en byggsats i trä av en drakbåt och en mjuk pandabjörn. Hittade ett litet varuhus brevid McDonalds och köpte en paraplysulky där för 225 kronor. Gick till samma nudelställe som igår och åt en sen men mycket god och trevlig middag. Gick till hotellet och packade om alla saker och presenter så att vi bara tar med en väska till provinsen.

2003 12 20- lördag
Beijing + 9
° sol – Badaling + 5° sol

Vår minibuss dök upp i tid idag ;-) och 09.00 satte vi fart mot Badaling, som är en restaurerad del av den kinesiska muren och det ligger inte så långt från Beijing. Färden dit tog omkring en timma, för det var inte alls mycket trafik.

Solen sken och i Beijing var det 9 plusgrader och jätteskönt. När vi kom fram till muren blåste det kallt och jag fick börja med att köpa mig en snygg mössa med The great wall-text på ;-) .

Vi tog den västra delen som var brantare, men inte så mycket folk på. Utsikten var magnifik och bergen skiftade i alla grågröna och blå nyanser.

Jag och Julia kom tillbaka ner före de andra och satte oss i lä i solen och hade det skönt. På väg ner till bussen köpte vi lite souvenirer och en fin jacka till Linn (utan att pruta kostade den bara 40 kronor!!!)

Åkte tillbaka till hotellet och gick och åt lite. Heli, Claes och Julia åt på Pizza Hut, men jag och David valde att besöka det omtyckta McDonalds.

Vid 19-tiden gick vi tillbaka till Pizza Hut för att träffa ett par vänner från Stockholm som just kommit tillbaka till Beijing med sin dotter. Det var jätteroligt att hinna träffa dem och få se att allt gått bra för dem. Det gjorde att vi kände oss lugnare inför vårt möte med Linn imorgon.

Gick till WTC och hittade en supermarket i källarvåningen där vi handlade läsk, chips, bullar och annat gott.

2003 12 21 – söndag
Beijing +8
° sol – Nanchang + 11° soldis

Åt en liten frukost efter att ha fått sova åtminstone några timmar. Klockan 09.00 ställde vi ut bagaget och det kom en bellboy och tog hand om det. Vi kommer inte ens att behöva checka in det själva på flygplatsen! Vilken service!!

Vi hann träffa kompisarna igen innan vi åkte till flygplatsen och önska dem trevlig resa hem och en god jul. Skönt, de är så lugnande!

Kom till flygplatsen i tid och fick gå igenom säkerhetskontroller med pipande larm (glömde ta av mig klockan ;-) ) och feberkontroll. Det gick bra för alla, t o m med de som hade lite feber och sviter efter maginfluensa kom igenom utan problem.

Flygresan gick snabbt när vi väl kom i luften och i bussen på väg till hotellet fick vi veta att barnen skulle vänta på hotellet istället för på Civil Affairs. Alla blev jätteglada för ingen ville ju ge sig iväg igen, när vi var så försenade.

Vi fick fina rum på 14 våningen som var helt rökfri och alla rusade in till sitt och slet upp vällingpaket och blöjor. Sen ställde sig alla vid hissarna och väntade på barnen med videokamerorna i högsta hugg.

Eftersom det var hela 10 barn/familjer så delades vi upp i 2 grupper och Jenny och Evelyn (guiderna) tog 5 var. Vi hörde till den andra gruppen och stod och tittade på när de andra fick sina barn.

Ca 18.50 fick vi Linn i våra armar.

Hon såg precis ut som på fotona och vi kände igen henne direkt! Vi gick in på vårt rum för att få lugn och ro, för hon blev ju såklart ledsen när hon kom till någon som hon inte alls kände igen.

Claes gav henne vatten och hon var jättetörstig och sedan bytte vi blöja och kläder på henne. Vi hittade ett lyckohalsband som hängde runt halsen på henne och i tygpåsen fanns 12 Yuan, en silverberlock och ett brev från hennes fosterföräldrar! Med namn, adress och en önskan om att ha kontakt! Fantastiskt! Sånt hade jag bara hört från amerikaner och visste inte riktigt om det bara var en skröna…

Efter en stund kom barnhemsdirektören tillsammans med Evelyn för att vi skulle få ha en frågestund.

Vi gick ner till en buffé och åt lite och senare på kvällen fick vi fylla i en massa papper inför besöken på Civil Affairs och Notarius Publicus i morgon.

Linn var väldigt trött och somnade i vår säng efter en flaska välling.

2003 12 22 – måndag
Nanchang +15
° sol

Jag och Claes sov nästan ingenting i natt, bara korta stunder. Linn däremot sov som en stock till 07.15 då vi fick väcka henne. Hon åt ordentligt med frukost, både ”congee” (risgrynsvälling), 1 flaska välling och en smörgås.

Tio minuter i 9 gick bussen till Civil Affairs och där fick vi gå in en familj i taget till en dam och bli ”intervjuade”. Vi fick svara på frågor om när vi gift oss, vad vi arbetade med, om vi ville ha Linn och det mesta var en upprepning av det personliga brev vi skrivit till CCAA.
Sedan fick vi fotografera oss, ett på hela familjen och ett passfoto på Linn.

När alla var klara kom de ut med ”Den röda boken”, adoptionscertifikatet som visar att vi adopterat Linn och att hon enligt kinesisk lag nu är vår dotter.
Sen åkte vi till Notarius Publicus och gick igenom ungefär samma procedur där (bortsett från fotograferingen) Halva gruppen (däribland vi) fick komma tillbaka efter lunch.

Ringde hem och talade om att allt gick som det skulle och när vi kom ner i lobbyn igen, var barnhemsdirektören där och vi fick köpa fotoalbum med bilder på Linn tillsammans med fosterföräldrarna och andra foton på barnhemmet och Ruijin. Kul att ha, eftersom vi inte kunde åka dit, och definitivt värt de 300 Yuan det kostade. Det är otroligt mycket värt för Linn i framtiden att ha foton av henne och fosterföräldrarna!

Nu har vi både namn, adress OCH foto på hennes fosterfamilj.

2003 12 23 – tisdag
Nanchang +15
° sol

I natt vaknade Linn bara en gång och då fick hon välling och somnade om direkt. Sov till 7 och åt sedan frukost.

Halv 10 åkte hela gruppen till en porslinsaffär och handlade. Jiangxi är ju ”porslinsprovinsen” framför alla… Vi köpte en liten teservis och några andra saker.

Sen åkte vi till ett stort varuhus i västerländsk stil där de hade många saker och kläder till barn. Vi köpte ett par skor, en mössa och ett par nappflaskor, mycket finare än de som finns i Sverige, och billigare!

Vi åt lunch på hotellet och sedan gick jag, Claes och Linn ut på stan. Vi tittade i presentbutiker och på konstverk. Det fanns många butiker som sålde kalligrafier och tavlor med pioner på. Det fanns till och med tavlor av porslin med målade pioner på. Jättevackra, men hur får man hem såna i ett stycke? Vi köpte lego, typ Duplo, i en stor hink till Linn för bara 38 kronor. Vi hittade också en Tupperwareaffär där jag köpte ett burkset för kanske 1/4 del av priset hemma.

På kvällen kom en läkare till hotellet och undersökte barnen. Linns fontanell hade gått ihop som den skulle och hjärta och lungor lät bra. Hon hade lite feber, men det beror säkert på att det är kindtänder på gång i underkäken.

2003 12 24- onsdag
julafton i Nanchang – +15
° soldis

Vaknade vid 7-tiden i dag med. På förmiddagen gick vi på promenad med Jonesarna. Köpte en teservis till, fast en i normal storlek, och till ett mycket lägre pris. Köpte fler kinesiska sidenkläder till Linn och ett kalligrafiset med penslar.

Åt kinesisk buffé till lunch och börjar tröttna rejält på maten här.

Klockan 2 hade vi lite julfirande med glögg och pepparkakor tillsammans med hela gruppen och sen sov Claes och Linn middag ett par timmar.

Linn log för första gången idag på eftermiddagen när jag kittlade henne. Ett stort steg framåt!

Till middagen bjöds vi på ”skön”sång av den kinesiska personalen klädda i något lucialiknande klänningar och kalkon. Annars var det inget märkvärdigt med maten idag heller…

Det sprang också omkring en tomte och delade ut godispåsar till alla barn. Det är i alla fall trevlig att de (hotellet) ansträngt sig lite för oss västerifrån… speciellt för de lite äldre barnen som är med!

Efter middagen gick vi på en kvällspromenad längs floden och tittade på Bayi-bron. Sedan svängde vi av upp mpt stan i stället för att gå tillbaka och gick på en massa smågator där vi garanterat var de enda västerlänningarna. Det var jätteskönt ute, och det människor dansade i 100-tal under en viadukt. Vi handlade 3 armbandsur för 28 (!) kronor styck i ett hål i väggen och såg också en orkester med bara kvinnor som gick någon slags parad.

2003 12 25 – torsdag
juldagen i Nanchang – +14
° soldis

Åt frukost i lugn och ro. Ytterligare en i gruppen har fått magsjukan. Det måste vara en vanlig influensa, för om det var något med maten, hade fler blivit sjuka samtidigt…

Halv 11 gick ”hela” gruppen till Tengwang-paviljongen. Den ligger bara 5 minuter från hotellet. Det var väldigt fint och utsikten var fantastisk. Lite synd att det är disigt, annars hade det varit otroligt fint att titta ut över floden.

Linn var lite mer aktiv idag. Hon fick gå omkring själv när vi tittade på souvenirerna och hon valde själv.

När vi gick tillbaka till hotellet började Linn plötsligt att skratta och busade sedan hela vägen tillbaka. Sen höll hon igång resten av dagen.

Vi beställde namnstämplar till mig och Claes i en fin ask och ska få hämta dem i morgon. Åt på McDonalds och gick till ett jättestort skovaruhus i 4 våningar och köpte 9 (!) par skor till Linn.
Det var alltså billigt ;-) ! Ett par tygjympaskor kostade 12 kronor! Ett par skinnkängor ca 30 kronor.

Höll oss på hotellrummet på kvällen och busade med Linn som skrattade tills hon somnade av utmattning.

2003 12 26 – fredag
annandagen i Nanchang – +15
° sol och blåst

Gick till en stor supermarket i flera våningar tillsammans med familjen Jones. Vi köpte vacumplastpåsar att packa i och kinesiska matlagningsknivar, sådana där med jättebrett blad på. De kostade bara 43 kronor styck (jämfört med 298 i Beijing!) Köpte en till mig och en till pappa. Hittade också ett par svarta skinnstövlar till mig för 85 kronor på gågatan.

Vi åt lunch på McDonalds igen, enda sättet att få variation på kosten ;-) .

Det var middag i den västerländska restaurangen men jag hade ont i magen och åt inget. Packade allt, och det var tur, för vid 8-tiden på kvällen var det min tur att få magsjukan…

2003 12 27- lördag
Nanchang/Beijing

Fick faktiskt sova lite i natt trots allt… Frisk sedan 6-tiden i morse, men självklart trött och hängig men det är ju inte så konstigt…

Claes packade de sista sakerna och sedan tog vi det lugnt över dagen. 15.20 kom bussen och körde oss till flygplatsen. Vi flög med China Eastern i ett jättefint och fräscht plan med gott om plats för benen, t o m för Claes ;-)

Vi fick fina almanackor för 2004 i present från flygbolaget med bilder från Kinas storslagna natur. Linn sov hela flygresan och var jätteduktig hela tiden.

Vi kom till hotellet vid kvart i 9 och gick och köpte lite mat. Jag var jättehungrig efter nästan 2 dagar utan mat. Somnade gott i de ”mjuka” sängarna ( i jämförelse med de i Nanchang ;-) .

2003 12 28- söndag
Beijing + 11
° sol

Idag tog vi taxi till Beijing Zoo. Vi kände att vi var lite trötta på affärer och behövde ”turista” lite. Det såg ganska miserabelt ut hos alla djur, men de verkade ändå må bra. Pandorna åt och sov, och det fanns även pandaungar. Det var häftigt att få se!

Vi åt en sen nudellunch på Asian garden och klockan 17 lämnade vi barnens pass till Jenny för att få visum till Sverige på ambassaden. Vi fick också de namnstämplar och tavlor vi hade beställt.

Linn höll igång hela kvällen och somnade inte förrän vid 22.15.

De har skruvat upp centralvärmen på max i vår korridor, för alla barnens skull, och det är så varmt att man kreverar. Vi har bägge fönstren öppna, men eftersom rummet ligger mot gatan hörs all trafik väldigt väl… Det blir öronproppar inatt, igen.

Nu börjar vi faktiskt längta hem.

2003 12 29- måndag
Beijing +9
° sol svag blåst

Idag slöade vi på morgonen och sedan tog vi T-banan till Wangfujing, den stora shoppinggatan i Beijing. Den var jättebred och fräsch.

Vi gick hela gågatan och kollade i affärer. Hittade inget sånt te som jag var ute efter men däremot asiatiska dockor, typ Barbie. Köpte kinesiska ”träskor” i siden med broderier till mig mest för skoj skull, men de var ganska fina. Upptäckte att vi glömt att växla till oss mer pengar, så fi åkte till WTC och köpte lite lunchmat och sen tillbaka till hotellet. Växlade pengar och åt.

På eftermiddagen fick vi Linns pass med visumstämpel och sedan åkte vi till Wangfujing igen och köpte dockor till oss och några vänner. Åt middag och gick sedan till hotellet och packade allt. Grannen kom upp med hotellvågen så att vi fick väga våra väskor och vi har ca 7 kg övervikt, men det är inget mot en annan familj i gruppen som har 18 kg för mycket!! Det är bara att hoppas att de inte bryr sig på flygplatsen ;-)

Börjar bli lite hostig men det går väl över…

2003 12 30- tisdag
Beijing/Köpenhamn/Göteborg/Skövde

Telefonväckning kl 06.40!!!

Vaknade med ordentlig hosta och feber. Inte så bra, så jag proppade i mig panodil.

Ställde ut bagaget 07.20 och gick ner till frukost. Väl där kissade Linn igenom blöjan och mina jeans blev rejält blöta på hela låret. Jättekul, med tanke på att de andra byxorna låg nerpackade någonstans på hotellet påväg ut i en buss… Gick upp på rummet och mötte bellboyen med väskorna på en vagn. Jag bad att få ta fram ett par byxor, men det fick jag inte! Urdåligt!!!

Tvättade så rent det gick med tvål och vatten och ställde mig att torka med hårtorken. Linn fick ta på reservkläderna redan nu, och jag fick tvätta hennes kläder med… Jaja, vad gör man???

Checkade ut och bussen kom och hämtade oss klockan 10. Mycket lång procedur på flygplatsen med feberkontroll, säkerhetskontroll mm mm. Vi slapp i alla fall betala för vår övervikt, och det slapp även alla andra, som tur var för vissa ;-) .

Fick fylla i en hälsodeklaration och jag tror att det var fler än jag som ljög på den ;-) Fyllde t ex inte i att jag hade feber, hade varit magsjuk mm. Vid det här laget ville vi bara hem.

Kom igenom alla kontroller utan problem fast vi fick öppna alla juicepaket och läsk- och vattenflaskor och provsmaka för att visa att det inte var något konstigt i dem. Detta gällde även fast de var helt oöppnade innan.

Shoppade lite tax-free, det var billigt och det var bra att få göra av med de sista kinesiska pengarna ;-)

Flyget kom iväg på utsatt tid, men väl uppe i luften sa kaptenen att vi skulle ha motvind hela vägen till Köpenhamn så det skulle ta drygt 10½ timma att flyga hem.
Linn klarade den långa flygresan galant, utan något gnäll över huvud taget och det var skönt.

Vi bytte plan i Köpenhamn och sa hej då till alla som inte skulle med till Göteborg. Mellan Köpenhamn och Göteborg fick vi åka ett litet propellerplan, men det gick bra det med. Nu började Linn tröttna, men det gick ändå väldigt bra!

Kom fram till ett snöigt Göteborg och möttes av mamma och Stig och Helis stora familj, men även ett par andra kompisar hade kommit för att kika lite.

Linn somnade i bilen och vaknade inte när vi äntligen kom hem och flyttade över henne i sängen.